SOLINSKI AMFITEATAR NA FESTIVALU IZVRSNOSTI UGOSTIO 65 UČENIČKIH TIMOVA IZ ČITAVE ŽUPANIJE – IZVRSNA SALONA
SOLINSKA KRONIKA 334, 15. lipnja 2022.
Piše: Mario MATIJEVIĆ
Fotografije: Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije
– Projekti koje provode u svojim školama u sklopu ovih programa zaista su nešto što vrijedi vidjeti, a zbog čega smo i organizirali Festival izvrsnosti. Prošlogodišnja konferencija sa 29 učeničkih projekata bila je izuzetno uspješna, stoga smo odlučili povećati broj sudionika i predstavljenih projekata pa je ove godine sudjelovalo čak 65 učeničkih timova. Veći broj sudionika doveo nam je i veći broj zanimljivih, kreativnih projekata, ali i prilika za upoznavanje među učenicima – istaknuo je Ivica Zelić, ravnatelj Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije
Nakon prošlogodišnje jednodnevne završne konferencije održane na Manastirinama Salona je u najboljemu svjetlu pokazala jedinstveni potencijal svojih lokaliteta u proučavanju, predstavljanju i očuvanju baštine ugostivši dvodnevnu manifestaciju »Festival izvrsnosti«.
Riječ je o jedinstvenomu projektu kojega je organizirao Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije u suradnji s Gradom Solinom, Arheološkim muzejom u Splitu i Javnom ustanovom u kulturi »Zvonimir« Solin. Dvodnevni festival pružio je priliku polaznicima programa Centra da sa svojim mentorima javnosti predstave iskustva i projekte koje su ostvarili u ovoj školskoj godini.

Otvaranju manifestacije su uz veliki broj učenika, njihovih mentora, nastavnika i profesora nazočili i predstavnici Županije, Grada Solina i brojnih drugih institucija. Obraćajući se nazočnima zamjenik župana Splitsko-dalmatinske županije Stipe Čogelja, osvrnuo se na rad Centra kao prepoznate institucije i jedinstven doprinos svih učenika.
Učenici – baštinici
– Oko dvije tisuće djece godišnje prođe kroz programe Centra izvrsnosti. Da ništa ne napravite kroz četiri godine nego da stvorite toliko prekrasnih mladih ljudi, koji su razvili hvale vrijedne ideje i projekte, napravili ste sve. Djeca su naša baština koju ostavljamo iza nas, ponosan sam kada vidim što su marljivo radili kroz ovu godinu – poručio je Čogelja poželivši Centru, a i Festivalu izvrsnosti još puno plodonosnih godina.
Pročelnik Upravnoga odjela za prosvjetu, kulturu, tehničku kulturu i sport Tomislav Đonlić istaknuo je kako Centar godinama uzorno i uspješno ispunja svoju prvotnu misiju.
– Oni vrlo uspješno prepoznaju potencijalno darovite i motivirane učenike u sustavu obrazovanja te ih potiču na dodatan rad. Godinama nižu velike uspjehe i Centar je kao takav prepoznat izvan granica Splitsko-dalmatinske županije, ali je i prepoznat kod drugih država. Veseli nas veliki entuzijazam učenika koji su nam večeras izložili radove na temu baštine. To su vrijednosti koje želimo i dalje razvijati kod mladih ljudi – poručio je Đonlić.

Pozdravljajući nazočne u ime suorganizatora dr. sc. Ante Jurčević, ravnatelj Arheološkoga muzeja u Splitu istaknuo je kako je prošlogodišnja završna konferencija učeničkih radova u Festivalu izvrsnosti dobila dostojnoga nasljednika u jedinstvenoj promidžbi bogate nacionalne kulturne baštine. Štoviše ravnatelj Jurčević je naglasio kako ovaj i njemu slični programi uvijek imaju pozitivan odjek u radu najstarijega muzeja i jedne od najstarijih kulturnih institucija u ovomu dijelu čitave Europe.
Nove generacije i novi pristup
Osvrćući se na razlog organiziranja kao i cilj Festivala izvrsnosti kao i dosadašnja učenička postignuća Ivica Zelić, prof., ravnatelj Centra izvrsnosti naglasio je interdisciplinarnost izvannastavnih programa koji se provode u školama diljem županije, a u kojima sudjeluje više od dvije tisuće djece.
– Projekti koje provode u svojim školama u sklopu ovih programa zaista su nešto što vrijedi vidjeti, a zbog čega smo i organizirali Festival izvrsnosti.
Prošlogodišnja konferencija sa 29 učeničkih projekata bila je izuzetno uspješna, stoga smo odlučili povećati broj sudionika i predstavljenih projekata pa je ove godine sudjelovalo čak 65 učeničkih timova. Veći broj sudionika doveo nam je i veći broj zanimljivih, kreativnih projekata, ali i prilika za upoznavanje među učenicima – istaknuo je Ivica Zelić, ravnatelj Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije napominjući kako velik odaziv i kvaliteta pristiglih projekata nagovješćuju daljnji rast i razvoj Festivala izvrsnosti.
Festivalski cilj predstavljanja projekata na kojima su učenici radili u ovoj školskoj godini kroz tri različita programa: »Čuvari baštine«, »Centar izvrsnosti multimedije i jezika« (CIMAJ) te »Dalmatinski suvenir« uspješno je dostignut te je unatoč marginalnim organizacijskim poteškoćama pokazao sav potencijal oživljavanja salonitanskih lokaliteta u ovu svrhu.
Razvoj vještina i znanja koje učenici mogu dosegnuti kroz ove programe te ih obogatiti poduzetničkim kompetencijama uz sposobnost kritičkoga promišljanja vrlo brzo daju rezultate prepune kreativnih i inovativnih rješenja na ovomu obrazovnom polju.
– Učenicima treba dati temu i poticaj, a isto tako i mogućnost da pokažu svoje vještine i talente. Veseli nas vidjeti da na naše programe dolaze učenici iz drugih županija i susjedne nam BiH. Tako su na Festivalu svoje radove predstavili učenici iz šibenske Osnove škole Faust Vrančić te Srednja strukovna škola Silvija Strahimira Kranjčevića iz Livna. Cilj je čitavoga programa stvaranje odgovornih građana, nositelja društvene zajednice koji znaju što žele i rade – dodao je Zelić ističući kako Centar izvrsnosti već godinama potiče učeničku izvrsnost i rad s darovitim učenicima, a najavio je i nove programe.
Prema održivosti i zelenom okolišu
– Pored brojnih projekata koje provodimo tijekom školske godine, ovakvi susreti mogu biti poticaj djeci i mladima da se uključe u naše programe, kao i nadahnuće odgojno-obrazovnim djelatnicima za rad u školi i izvan škole. Također, spoj zabave i znanja idealan je način kako zainteresirati učenike za razvoj vještina u području koje ih zanima kao i jedinstvena prilika da roditelji i šira javnost vide čime se to djeca i mladi bave te koliko kreativni i inovativni mogu biti – istaknuo je ravnatelj Zelić posebno pak naglasivši novost koju u program uvode iduću godinu, a riječ je o interdisciplinarnomu programu RAST, vezanomu za održivi okoliš i zaštitu klimatskih promjena.
– Trenutačno je otvoren poziv školama u kojemu smo napravili program međunarodne suradnje s Izraelom, konkretno s njihovim ministarstvom obrazovanja. Odabrat ćemo pet projekata s naše strane, te isti broj s njihove, a cilj je da zajedno rade na njima. Najbolje projekte nagradit ćemo odlaskom u Izrael – zaključio je Zelić.

Stručno povjerenstvo za procjenu projekata prve festivalske večeri u sastavu Dragan Šupe, prof. iz Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, Matea Dorčić, dipl. iur., pročelnica Upravnoga odjela za turizam i pomorstvo Splitsko-dalmatinske županije, dr. sc. Ante Jurčević, ravnatelj Arheološkoga muzeja u Splitu i Mario Matijević, dipl. theol., iz Javne ustanove u kulturi »Zvonimir« Solin odabrao je najbolje radove. Tako je Osnovna škola Jesenice osvojila treće mjesto, drugo Osnovna škola Fausta Vrančića Šibenik, a prvo mjesto Osnovna škola Srinjine. Nagrađeni su i srednjoškolci, najboljim su ocijenjeni učenici Škole likovnih umjetnosti Split, drugo mjesto osvojila je Srednja škola Jure Kaštelan Omiš, a treće mjesto Srednja tehnička prometna škola Split.
Prema glasovima publike pobjednik je Prirodoslovna škola Split, drugo mjesto osvojila je Osnovna škola Josip Vergilij Perić Imotski, a treće mjesto Osnovna škola Vjekoslav Parać Solin.
Festivalski cilj predstavljanja projekata na kojima su učenici radili u ovoj školskoj godini kroz tri različita programa: »Čuvari baštine«, »Centar izvrsnosti multimedije i jezika« (CIMAJ) te »Dalmatinski suvenir« uspješno je dostignut te je pokazao sav potencijal oživljavanja salonitanskih lokaliteta u ovu svrhu
»Baština« i »Čuvari baštine«
Zapaženi rezultati s područja društvenih znanosti koji su posljedica suradnje Centra izvrsnosti, osnovnih i srednjih škola kao i partnerskih institucija na području čitave županije vrlo brzo su usmjerili djelovanje prema humanističkomu i srodnim područjima.
Ideja multidisciplinarnog pristupa programima je ono čemu ćemo se stremi u svim programima. Pri promišljanju poticajnih programa u društveno humanističkom, umjetničkom i drugim područjima koje se ne želi ukalupiti u klasične programe Centra izvrsnosti, uključena je u promišljanje svih aktivnosti skupnim imenom nazivanih program »Baština«.
Riječ je o programu koji pretpostavlja multidisciplinaran pristup, a koji pak uključuje povijest, zemljopis, geografiju, biologiju, geologiju, likovnu kulturu, glazbenu kulturu, arhitekturu, turizam, prirodu, društvo, etnologiju, etimologiju, religijsku kulturu i pismenost, tehničku kulturu, hrvatski jezik, strane jezike, mrtve jezike, sportsku pismenost, tehničku pismenost, filmsku pismenost, medijsku pismenost…
U školskoj godini 2020./2021. koja je sama po sebi bila izazovna pokrenut je i prvi potprogram Baštine, »Čuvare baštine«.
Riječ je o potprogramu koji je namijenjen potencijalno darovitim učenicima u umjetničkom i humanističkom području, kao i svim učenicima koji su zainteresirani za projektnu nastavu, interdisciplinarni pristup, suradničko, istraživačko i inovativno učenje.
Provodi se kao aktivnost u matičnim školama, pod vodstvom koordinatora projekta – motiviranog, kreativnog i svestranog učitelja, nastavnika, stručnoga suradnika ili ravnatelja.
Ovi projekti što je vidljivo već u drugoj godini provođenja pridonose izgradnji osobnoga, kulturnoga i zavičajnog identiteta stvaranjem zanimljivih i korisnih sadržaja te na taj način utječu na razvoj svijesti o potrebi očuvanja prirodne i kulturne zavičajne baštine. Štoviše dodatni iskorak je razvijanje generičkih kompetencija inovativnosti, kreativnosti, sposobnosti kritičkoga mišljenja, informacijske i digitalne pismenosti te sposobnosti za istraživački, projektni i suradnički rad.
Projekti također potiču izvrsnost i darovitost u umjetničkim i humanističkim područjima te promiču demokratske vrijednosti kroz aktivno i participativno poučavanje, s jedne te koristan rad s druge strane.

Stručno povjerenstvo koje čine Dragan Šupe, prof. iz Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, Matea Dorčić, dipl. iur., pročelnica Upravnoga odjela za turizam i pomorstvo Splitsko-dalmatinske županije, dr. sc. Ante Jurčević, ravnatelj Arheološkoga muzeja u Splitu i Mario Matijević, dipl. theol., iz Javne ustanove u kulturi »Zvonimir« Solin svake godine određuje područje: lokalne znamenitosti (materijalna baština), nematerijalna lokalna baština (običaji, folklor, jezik, velikani…), prirodna baština (korelacija s ekologijom)
Oskar izvrsnosti »CIMAJ«
Riječ je o programu Centra izvrsnosti multimedije i jezika (CIMAJ) koji je namijenjen visokomotiviranim i potencijalno darovitim učenicima s interesom za jezično izražavanje, pisanje, novinarstvo, fotografiju, film, web dizajn i montažu. Osnovna ideja programa je umrežavanje visokomotiviranih i darovitih učenika školskoj, općinskoj, gradskoj i županijskoj razini.
Program je namijenjen učeničkomu bilježenju vijesti iz vlastitih škola i predstavljanju putem društvenih mreža, kroz članke, foto i video uratke, predstavljanja putem medija osmišljenoga samo za njih.
Kroz program s učenicima u manjim grupama rade i zainteresirani školski mentori usmjeravajući učeničke potencijale u stvaranje kreativnih, inovativnih i korisnih produkata. Jedan od ciljeva ovog programa je uspostava modela izvještavanja šire javnosti o školskim postignućima, aktivnostima CI SDŽ i pozitivnim pričama lokalne zajednice putem kojega će sudionici objavljuju svoje uratke, razmjenjuju ideje i iskustva te komuniciraju s drugim učenicima, na materinjem i na jezicima koje uče u školi i izvan škole.
Potprogram »CIMAJ školski projekti« namijenjen je visokomotiviranim i potencijalno darovitim učenicima koji imaju interes za jezično izražavanje, pisanje, novinarstvo, fotografiju, film, web dizajn i montažu.
Provodi se kao aktivnost u matičnim školama, pod vodstvom koordinatora projekta – motiviranog, kreativnog i svestranog učitelja, nastavnika, stručnog suradnika ili ravnatelja.
Dalmatinski suvenir

Cilj programa je poticanje i razvijanje kreativnosti, inicijative i poduzetništva kod potencijalno visokomotivirane i potencijalno darovite djece i mladih. Program se odvija u matičnim školama u okviru postojećih učeničkih zadruga, a cilj mu je omogućiti djeci i mladima koji pokazuju interes i darovitost u području poduzetništva, razvoj poduzetničkih kompetencija kroz iskustvo izrade cjelovitoga proizvoda. Počevši od ideje, preko izrade i proizvodnje, do marketinga i prodaje.
Rezultati prve festivalske večeri
OSNOVNE ŠKOLE
3. mjesto OŠ Jesenice »Crkveno pučko pjevanje našeg zavičaja«
OŠ Jesenice i učenička zadruga »Lavanda i ruzmarin« nastoje jačati samosvijest o baštini vlastitog zavičaja. Život težaka, ribara i svi događaji od kočete do odlaska s ovog svijeta pjevali su se i kroz liturgiju.
Od župa koje pripadaju ovoj općini: sv. Roko- Jesenice, sv. Josip – Dugi Rat, sv. Ante – Duće najstariju tradiciju ima župa sv. Roka. Crkveni pučki napjevi proizašli iz glagoljaških, čuvali su jezik i vjeru svetu. Prenosili su se pjevajući s generacije na generaciju. Da bi se sačuvali, važno bi ih bilo i notno zapisati bez obzira što neki napjevi danas odstupaju od izvornog, a neki su se baš zbog toga izgubili u potpunosti. Naglasak je na korizmenom vremenu. Naša zamisao je da naš rad može doprinijeti brizi za očuvanje pjevane baštine u simbiozi sa školom kao odgojnom i kulturnom ustanovom.
2. mjesto OŠ Fausta Vrančića Šibenik »Marenda s Faustom«
Obrađujući osobu hrvatskoga velikana po kojemu njihova škola nosi ime učenici su kroz projekt obradili i tradiciju »marendavanja« u Šibeniku te su spojivši dva područja otkrili što se jelo u vremenu kada je živio Faust Vrančić. S obzirom da o navedenoj temi učenici u svomu radu nisu pronašli dovoljno pisanih izvora, projekt su realizirali u suradnji sa šibenskim stručnjacima iz različitih područja, muzejske djelatnosti, turističke i kulinarske.
1. mjesto OŠ Srinjine »SPARA«

Učenički projekt obrađuje »sparu« – ženski uporabni predmet nalik okruglom jastučiću promjera 15 do 20 cm, a koji su žene stavljale na glavu kako bi olakšale nošenje tereta. Učenici su uz pomoć svojih nastavnika, pod mentorstvom učiteljice Milice Josipović na projektu radili i surađivali u skladu sa svojim uzrastom, mogućnostima, zanimanju i interesu. Tako su učenici prvoga razreda su izradili razredne »Zavičajne slovarice«, a učenici zadrugari izradili spare od različitih materijala. Usto su učili kako se izrađuju davno zaboravljena sita i rešeta, te košare koje su se nosile na spari i na glavi. Projektom su učenici doprinijeli i očuvanju baštine u vidu bilježenja riječi, izraza, poslovica, molitvi i kletvi. Dramska je pak sekcija iskoristila materijale te ih scenski uprizorila, dok su članovi foto grupe i informatičari o čitavomu projektu napravili uratke koji su prezentirani.
SREDNJE ŠKOLE
3. mjesto Srednja tehnička prometna škola Split »U potrazi za izgubljenim ča«
Riječ je o projektu posvećenomu očuvanju splitskoga govora koji teško odolijeva utjecaju dijalekata obližnjih krajeva i sve se više približava štokavskome, a u životnom okruženju gotovo da se i ne može čuti izvorni splitski govor. Svoju komunikacijsku ulogu ovaj je idiom izgubio desetljećima unatrag. Projektom i svim njegovim sastavnicama učenici su dali vlastiti doprinos u proučavanju splitske čakavštine, njezina očuvanja, kao i podizanja na novu razinu.
2. mjesto Jure Kaštelan Omiš »Omiška Kampanulica – svjedokinja omiške povijesti«
Učenici SŠ Jure Kaštelan Omiš istraživanju za projekt pristupili su interdisciplinarno. Zaboravljene ili manje poznate omiške užance istraživali su na temelju relevantne pisane građe, starih fotografija te u razgovoru sa starijim sumještanima. Rezultate istraživanja zatim su pretočili u kratke priče o zaboravljenim omiškim užancama.
Omiška Kampanulica je antropomorfiziran lik koji je stvoren prema samonikloj endemskoj biljci Zidnoj zvončiki koja raste na zidovima kuća i crkava u starom dijelu Omiša. Rastući visoko iznad kala, Kampanulica je »čula«, »vidjela« i »upamtila« sve omiške užance i sve mijene koje su se u Omišu događale kroz stoljeća. S obzirom na njezinu rasprostranjenost u gradu te prepoznatljivu ljubičastu boju, Omiška Kampanulica postala je idealan medij za »storytelling« koncept. U projektu je, zajedno s mentoricom, sudjelovalo šest učenica 3. razreda hotelijersko – turističkog usmjerenja. Implemetirajući istraživački rad u koncept »storytellinga« mentorica je poticala učenice na kritičko promišljanje o kulturnoj i povijesnoj nematerijalnoj baštini s naglaskom na revalorizaciju i revitalizaciju iste s ciljem razvoja novog omiškog brenda.
1. mjesto Škola likovnih umjetnosti »Čovik je tovaru čovik«

Projektom su učenici predstavili tovara kao životinju koja je krivo percipirana. Predrasude o njima kao o manje inteligentnim životinjama, koje su jako tvrdoglave. Sve sastavnice na Festivalu posvećene su tovarima, pa su tako napravili društvenu igru i animirani film. Tovara su približili kao životinju koja je željna ljubavi i pažnje te kao životinju koja je od davnina najbolji čovjekov prijatelj, pogotovo u Dalmaciji. Za potrebe prezentacije projekta učenici su doveli smo i pravoga tovara iz splitskog zoološkog vrta. Na jedinstveni način učenici su pokazali vlastito pozicioniranje kao mladih umjetnika, plasiranje svojih radova.
GLASOVI PUBLIKE
3. mjesto OŠ Vjekoslava Paraća »Zaboravljene igre i brojalice«
2. mjesto OŠ Josip Vergilij Perić
1. mjesto Prirodoslovna škola »Zaboravljena legenda: kako je kliški David pobijedio Osmanliju Golijata«
NAJBOLJI ŠTAND
I. gimnazija Split »Opleti«
Rezultati druge festivalske večeri
NAJBOLJA VIJEST I REPORTAŽA
Srednja škola Blaž Jurjev Trogiranin (»Bradata aukcija: učenici prodaju profesorovu bradu za brobu protiv raka«)
Osnovna škola OŠ Bol (»Bura, bolsko dite«)
NAJBOLJI INTERVJU
Srednja škola 2. gimnazija Split (Intervju s igračem Hajduka Ivanom Krolom)
Osnovna škola Kraljice Jelene Solin (Intervju s rukometašicom Ivanom Kapitanović)
NAGRADA PORTALA LIBAR
Osnovna škola: OŠ Slatine
Srednja škola: Zdravstvena škola Split
NAJBOLJI PODCAST
Srednja škola: Zdravstvena škola Split (»Ako ne sada, kada?«)
Osnovna škola: OŠ Slatine (»Glas iz Slatina daleko se čuje«)
NAJBOLJI DOKUMENTARNI FILM
Srednja škola: 2. gimnazija Split
Osnovna škola: OŠ Manuš
NAJBOLJI REPORTERI
Srednja škola Dora Maravić (Srednja škola Blaž Jurjev Trogiranin)
Osnovna škola OŠ Bol (Bolski reporteri)
NAJBOLJI PROJEKT
Srednja škola 2. gimnazija Split (»DRUGAčiji multimedijalci!«)
Osnovna škola OŠ Slatine (»Glas iz Slatina daleko se čuje«)