GRADONAČELNIKOVA KONFERENCIJA ZA MEDIJE U POVODU (NE)IZVOĐENJA RADOVA NA ŠIRINI I NA ULAZU U SOLIN – Vremena do kraja rujna…
SOLINSKA KRONIKA 336, 15. kolovoza 2022.
Ako nije izvjesno da se radovi na Širini mogu nastaviti u nekom razumnom roku očekujem da se sanira ova površina i vrati u prvobitno stanje. Isto tako, želim jasno izraziti očekivanje da se radovi na izgradnji rampe pored »Salona Malla« pokrenu odmah po završetku turističke sezone, znači krajem rujna. Ukoliko se to ne dogodi pozvat ću sugrađane na prosvjed i blokiranje prometnice – rekao je gradonačelnik Ninčević
Gradonačelnik Dalibor Ninčević održao je 18. srpnja na solinskoj Širini konferenciju za medije kako bi iskazao nezadovoljstvo i ogorčenost zbog sporosti, ali i neodgovornosti investitora i izvođača u realizaciji projekta rekonstrukcije ovoga raskrižja.
– Moram usto izraziti i nezadovoljstvo zbog velikoga kašnjenja u početku gradnje dodatne rampe s državne ceste D8 kod »Salona Malla« iz pravca Splita, važnoga prometnog spoja za naselja Priko vode, Mravince i Kučine.
Ovaj projekt, jednako kao i raskrižje Širina u nadležnosti je Hrvatskih cesta koje sam mjesecima pozivao da barem uklone hrpe iskopanoga materijala s raskrižja Širina koje smanjuju preglednost te ugrožavaju sigurnost u prometu. Unatoč svim mojim apelima i molbama nije se ništa poduzimalo, a jedino što sam dobivao su neodređeni i slobodno mogu reći, trosmisleni odgovori – rekao je gradonačelnik dodajući kako je tek poziv medijima doveo do određenih reakcija.
– Nakon što sam 14. srpnja najavio konferenciju za medije, istog dana u večernjim satima na Širinu je izašla teška mehanizacija i počela otklanjati zemlju i materijal koji je mjesecima tu stajao – rekao je gradonačelnik upozoravajući i na rupe ispunjene vodom koje na ovako visokim temperaturama mogu dovesti do zaraze.
(Ne)sretna arheologija
– Mogu razumjeti da se radovi vezani uz arheologiju trebaju izvoditi temeljito, naime kako nam objašnjavaju iz Hrvatskih cesta na ovom su prostoru pronađeni vrijedni antički nalazi zbog kojih se trebaju provesti dodatna, opsežna arheološka istraživanja, ali uistinu ne mogu, a da ne pitam odgovorne u Hrvatskim cestama, ali i konzervatore, što se drugo moglo i očekivati na ovoj lokaciji smještenoj uz antičku Salonu – komentirao je Ninčević dodajući kako je iz odgovora Hrvatskih cesta evidentno da se radovi neće tako brzo nastaviti.
– Jedan od razloga su spomenuti arheološki radovi, dok se drugi razlog krije u problemima s izabranim izvođačem. Upravo iz tih razloga je trebalo zemlju i materijal odvesti dok se radovi ne nastave, ako se uopće nastave – poručio je Ninčević koji smatra da je Split, kao drugi grad po veličini u Hrvatskoj, uključujući širu splitsku prometnu aglomeraciju, godinama bio u drugom planu i nije tretiran na način kako bi trebao biti s obzirom na svoj značaj.
– Pogledajmo samo kako su prometno riješeni ulazi u druge veće gradove u Hrvatskoj, Rijeku, Osijek, Zagreb, Zadar… Držim da za takvo tretiranje Splita i Dalmacije nisu krive samo prijašnje vlade, ministarstva ili Hrvatske ceste.
Najveća krivnja i odgovornost i onda i sada, leži na nama političarima, posebno onima koji su se penjali u hijerarhiji, prema ministarstvima ili saborskim klupama i to bez obzira iz kojih stranaka dolazili. Kada bi otišli odavde zaboravili bi od kud potječu.
Tek unatrag nekoliko godina kada smo počeli svi zajedno, pritom mislim na gradove Split, Solin, Kaštela, Trogir i Omiš, na čelu sa Županijom i županom Blaženkom Bobanom, artikulirati interese Splita i Dalmacije prema Zagrebu, nadležnom ministarstvu i Hrvatskim cestama, tražeći veća ulaganja u prometnu infrastrukturu, uz veliku potporu i razumijevanje Vlade RH na čelu s premijerom Andrejem Plenkovićem, stvari su se počele micati s mjesta.
Izvukli su se tako iz naftalina neki projekti o kojima je godinama bilo riječi, tu prije svega mislim na rekonstrukciju Širine, izgradnja rampe na samom ulazu u Split, projektiranje i planiranje novih investicija kao što su izgradnja čvora Mravince – TTTS i tunel kroz Kozjak.
(Ne)namjerna sporost
Znam da je za realizaciju svakoga projekta potrebno vrijeme za izradu dokumentacije, ishođenje dozvola, raspisivanje nabava, izbor izvođača, ali sve to ide presporo. Zapravo, ponekad se pitam je li ta sporost doista uvjetovana opravdanim razlozima ili pak da bi se ljudima zamazalo oči i stvorilo privid da se nešto radi, a ne radi se ništa ili gotovo ništa.
Već sam istaknuo kako je drugi razlog za sazivanje ove konferencije kašnjenje s realizacijom projekta dogradnje rampe na Matoševu ulicu kod »Salona Malla« iz pravca Splita. Izgrađen je nadvožnjak, a da se pri tome nije vodilo računa o izgradnji rampe koja je prije postojala i koja je od velikoga značaja za oko 15 tisuća stanovnika mjesnih odbora Priko vode, Mravince i Kučine.
Zajedničkim nastojanjima i pritiskom uspjeli smo postići potpisivanje Sporazuma s Hrvatskim cestama kojim su se obvezali naknadno izgraditi ovaj odvojak vrijedan oko 10 milijuna kuna s PDV-om. Sporazum je potpisan 8. siječnja 2018. i smatram kako smo imali i više nego dovoljno strpljenja, ali ovo je uistinu prešlo svaku mjeru – poručio je gradonačelnik dodajući kako je prije više od 19 mjeseci, točnije u veljači 2021., izabran izvođač radova, tvrtka »Lavčević« d.d., ali unatoč tome kao i činjenici da su dobivene sve potrebne dozvole gradnja odvojka još uvijek nije započela.
– Činjenica je da je u međuvremenu došlo do znatnoga povećanja cijene materijala, ali Vlada je donijela Zaključak prema kojemu razliku do 10 posto ukupne vrijednosti podmiruje izvođač radova, dok sve iznad toga ide na teret investitora što znači da ne postoje prepreke da se izvođač uvede u posao.
U konačnici što misliti nakon svega osim da nam se bacaju mrvice kako bismo se zadovoljili. Očekujem da se Hrvatske ceste jasno i nedvosmisleno očituju o tome hoće li se i kada nastaviti radovi na rekonstrukciji raskrižja Širina. Ako nije izvjesno da se radovi mogu nastaviti u nekom razumnom roku očekujem da se sanira ova površina i vrati u prvobitno stanje.
Isto tako, želim jasno izraziti očekivanje da se radovi na izgradnji rampe pored »Salona Malla« pokrenu odmah po završetku turističke sezone, znači krajem rujna. Ukoliko se to ne dogodi pozvat ću sugrađane na prosvjed i blokiranje prometnice. Moja je uloga zaštita interesa Solina – poručio je Ninčević.
(Ne)sporni izvođač radova
Radovi na projektu rekonstrukcije Širina, vrijedni 172 milijuna kuna svečano su otvoreni krajem siječnja ove godine i već tada se moglo pretpostaviti da izabrani izvođač radova ima određene probleme u poslovanju te da je malo vjerojatno da će uspješno izgurati ovako zahtjevan projekt na kojega smo svi zajedno jako dugo čekali.
Već smo se pripremili i na pojačane gužve te manji komoditet za vrijeme izvođenja radova, ali nismo bili spremni na nešto, na što su građani najosjetljiviji, a to je da ih netko zavlači. Ne čude stoga komentari kako je najvažnije bilo slikati se i otvoriti radove. Znam da to vjerojatno nije bila namjera, ali nakon svega tako ispada. Naime, odgovarajući na moje apele da uklone hrpe zemlje s raskrižja odgovarali su mi kako se to ne može napraviti dok se sve temeljito ne istraži, a sada se odjednom nakon što sam sazvao konferenciju za medije sve može.
U svakom slučaju smatram kako su za ovaj nered na gradilištu Širina u odgovorne Hrvatske ceste, a posebno ispostava u Splitu – poručio je gradonačelnik Dalibor Ninčević.
ODGOVOR HRVATSKIH CESTA VEZANO UZ NOVONASTALU SITUACIJU U IZVOĐENJU RADOVA NA RASKRIŽJU ŠIRINA I ULAZU U SOLIN
Sukladno naputcima nadležnoga ministarstva
Tijekom dosadašnjih izvršenih zaštitnih arheoloških istraživanja otkriveni su iznimno značajni antički ostaci te je sukladno uvjetima koje je propisao nadležni Konzervatorski odjel Ministarstva kulture Republike Hrvatske, potrebno provesti veliki dodatni opseg arheoloških istražnih radova

Nakon medijske konferencije koju je sazvao gradonačelnik Dalibor Ninčević na raskrižju Širina, s ciljem ostvarivanja objektivnoga pogleda na situaciju glasnogovornica Hrvatskih cesta Tamara Pajić odgovarajući na upite istaknula je kako je potvrđeno da su tijekom do sada izvršenih arheoloških istraživanja otkriveni iznimno značajni antički ostaci te da je sukladno uvjetima koje je propisao nadležni Konzervatorski odjel Ministarstva kulture Republike Hrvatske, potrebno provesti veliki dodatni opseg arheoloških istražnih radova.
– Nažalost, potencijalna nalazišta pokrivaju gotovo čitav zahvat raskrižja Širina te u tom kontekstu predstoje još značajniji iskopi nego su do sada obavljeni. Sve naprijed navedeno iziskivat će dodatno vrijeme i znatna financijska sredstva kako bi se isto moglo izvršiti.
Hrvatske ceste će radove na dodatnim arheološkim istraživanjima posebno ugovoriti, a s obzirom da se radi o tehnički zahtjevnim radovima isto će zasigurno imati utjecaj na konačan rok dovršetka projekta. Hrvatske ceste pokrenule su postupak nabave za dodatna zaštitna istraživanja koji je tijeku, a radi prethodno navedenoga privremeno su obustavljeni radovi kako se ne bi stvarali dodatni i nepotrebni troškovi – navodi se u odgovoru Hrvatskih cesta.
Osvrćući se na upit o pretpostavci postojanja arheoloških ostataka na predmetnomu području iz Hrvatskih cesta su kratko poručili.
– Arheološki radovi se ugovaraju sukladno konzervatorskim uvjetima koje smo dobili od nadležnih tijela. Projektanti su postupili u potpunosti prema dostavljenim uvjetima.
Ono što se ugovara su dodatna arheološka istraživanja čije nam je izvođenje naloženo nakon početka radova – odgovorila u ime Hrvatskih cesta glasnogovornica Pajić.
Komentirajući nadalje probleme u poslovanju odabranog izvođača radova, DIV Grupe d.o.o. Pajić je istaknula:
– Zasada ne možemo sa sigurnošću kazati hoće li biti problema radi situacije s kojom se suočio izvođač.
Sredstva za projekt su osigurana te ćemo u okviru međusobnih ugovornih odnosa učiniti sve da projekt ne bude doveden u pitanje i da se izvođaču ne pogoršava situacija u kojoj se našao.
Osvrćući se na problem kašnjenja u realizaciji projekta izgradnje dodatne rampe s državne ceste D8 kod »Salona Malla« iz pravca Splita prema naseljima, Priko vode, Mravince i Kučine, glasnogovornica Hrvatskih cesta kratko je najavila kako se početak radova očekuje nakon završetka turističke sezone.